PRAKTIJK VIZIER VOOR PEDAGOGISCHE/ PSYCHOLOGISCHE HULP VOOR KIND EN JEUGD
  • Home
  • Onderzoek en Behandeling
    • EMDR
    • Hypnotherapie
    • Dyscalculie
    • Cognitieve Gedragstherapie
    • Intelligentie
    • Faalangst en Zelfvertrouwen
    • Aandacht, concentratie en geheugen
  • Informatie
    • Privacyverklaring AVG
    • Wat is een Orthopedagoog Generalist?
    • Missie en Visie
    • Klachtenregeling
    • Beroepscode
  • Aanmelding en Vergoeding
  • Contact

Intelligentie en Cognitieve Functies

In een intelligentieonderzoek worden de cognitieve capaciteiten van een kind of volwassene in beeld gebracht. Hoe presteert het kind vergeleken met leeftijdgenoten? Wat zijn sterke kanten en wat zijn minder sterk ontwikkelde kanten binnen het intelligentieprofiel? Zijn de vaardigheden ongeveer even sterk ontwikkeld of is er veel verschil tussen de sterke en zwakke kanten? Als er grote (significante) verschillen zijn, levert dit voor het kind/de jongere vaak problemen op en leidt dit vaak tot interne (bijvoorbeeld faalangst) of externe spanningsklachten (bijvoorbeeld opstandig gedrag).
Het ene aspect binnen het schoolse leren lukt immers goed, terwijl het andere aspect problemen oplevert. Zo kunnen de taalvaardigheden sterk ontwikkeld zijn op basis waarvan door de leerkracht of docent bepaalde verwachtingen ontstaan, terwijl het handelend denken, het geheugen of de planningsvaardigheden veel minder goed ontwikkeld zijn.  Soms blijkt, dat de totale intelligentie van het kind onder het gemiddelde of juist boven het gemiddelde ligt .  Voor het kind is het van groot belang dat het onderwijsaanbod op zijn/haar niveau wordt aangepast.
Het intelligentieonderzoek bestaat uit verschillende onderdelen, waarbij de taalvaardigheden, de ruimtelijk visuele vaardigheden, het geheugen, het vermogen tot plannen en aspecten als concentratie, werkaanpak en doorzettingsvermogen in kaart worden gebracht. Prestaties worden vergeleken met die van leeftijdgenoten en vormen de basis voor advisering met betrekking tot de juiste ondersteuning of een passend onderwijsniveau. Bij kinderen van 6-17 jaar wordt de WISC-V afgenomen.  Bij kinderen onder de 6 jaar wordt de SON afgenomen.
Cognitieve processen kunnen bij Vizier eveneens worden onderzocht. Dit wordt gedaan met de CAS, Cognitive Assessment System. Er worden 4 processen onderzocht, namelijk Planning, Aandacht, Simultane denkprocessen en Successieve processen.
DISCLAIMER
© COPYRIGHT 2015